Header image  
Autotypes: Pick-up truck  
line decor
 
line decor
   
 

Pick-up truck

 
 

Een Pick-up is een voertuig met een open bagageruimte. In de US waar dit type voertuig is ontstaan, bedoelt men er vaak kleine tot middelgrote auto’s méér gebaseerd op een vrachtwagen dan een personenwagen. De pick-up bestaat uit een afgeschermde cabine en een achterste gedeelte of compartiment, bedoeld voor vracht. Men heeft hierin Standard Cab pick-ups (Standaard cabine), waarbij er plaats is tot drie personen, bestuurder inclusief. Daarnaast zijn er Extended Cab pick-ups, waarbij er achter de eerste rij een tweede rij zitplaatsen voorhanden is. Vaak zijn deze voorzien van kleinere omgekeerd openende instapdeuren. Het laatste type is dan de double Cab Pick-Up waarbij er dus volwaardige achterste deuren voorzien zijn, als het waren een vierdeur voertuig met erachter een open laadbak.

 

Wat betreft deze laadbak zijn er ook verschillende types. U heeft Short Bed Pick-ups, waarbij de lengte van de laadbak ongeveer 1m80 bedraagt. Daarnaast zijn er ook Long Bed Pick-ups, waarbij deze lengte meer dan twee meter lang zijn.

Dit voertuig is de afgelopen jaren aan onze contreien zéér populair geworden, door het zéér lichte belastingsregime erop. U kunt als het ware met een 5.7 liter benzinemotor (bijna altijd op LPG omgebouwd) met een zéér lage rijbelasting rondrijden. Naar de toekomst toe, zal dit interessante belastingregime voor particulieren wellicht verdwijnen, maar op dit moment is dit nog een zéér belangrijk verkoopsargument voor dit type voertuig. Maar tijden kunnen (in België) snel veranderen en wanneer men de bij pick-ups aanwezige motorisatie uiteindelijk als een personenwagen zou gaan belasten, dan betaalt u opeens 1000-2600 euro rijbelasting jaarlijks. Het omhelst als het ware een risico.

 

De voordelen van dit voertuig zijn vooral zijn praktische kant, want u zult nooit laadruimte tekort komen. Toch moet u wel het open karakter van de laadruimte oplossen door ofwel een zeil of een duurzamer, doch kostelijkere hardtop. Het comfort van de pick-up is zéér hoog en kan zich meten met een normale personenwagen. De keuzemogelijkheden bij de diverse fabrikanten zijn zeer uitgebreid, maar houdt weeral de extra kosten bij bepaalde opties in de gaten. De basis aanschafprijs situeert zich rond die van een gewone tot luxueuzere personenwagen.

 

Als nadelen moet u vooral het weggedrag in de gaten houden. De gewichtsverdeling op dit type voertuig is hoger op de voorste assen, door de opbouw van het voertuig. Bij normale omstandigheden gaat u hiervan géén last hebben, maar bij nat wegdek en dan zeker bij de louter achterwielaangedreven varianten kan de achterste zijde wegbreken in een bocht, met alle kwalijke gevolgen van dien. Een 4x4 versie gaat hier minder tot géén last van hebben, maar dat vertaalt zich weer in een hogere aanschafprijs. Vanuit puur technische en praktische zijde moet een pick-up eigenlijk een 4x4 aandrijving hebben. Indien u meer voor de look van dit voertuig kiest en toch maar enkel op de weg ermee rondrijdt, dan kunt u opteren voor de voor- en achterwielaangedreven varianten.