Header image  
Aankoop nieuwe wagen  
line decor
 
line decor
   
 
Aankoop van een nieuwe wagen en kleinkinderen

 

Toen nog iedereen van het gezin thuis was, primeerde bij de aankoop van een auto veiligheid en ruimte boven alles. Nadat de kinderen de deur uitwaren en pa’s wilde haren allang grijs waren, werd meestal geopteerd voor de functionaliteit van een kleinere wagen. Vooral het groeiende parkeerprobleem van de laatste jaren, heeft toen ook mezelf naar een kleinere wagen gedreven. Maar dan brengen je kinderen opeens verrassend nieuws, want er is gezins- en familieuitbreiding op komst. Het kleine personenwagentje is dan vaak na enige maanden niet meer geschikt als je gezellig met de kleinste(n) van de familie en wat bagage op verkenning door de wereld wil gaan. Tuurlijk is het openbaar vervoer een zeer interessant alternatief, maar als je junior binnen afzienbare tijd oa moet afhalen aan de schoolpoort, dan is het openbaar vervoer jammer genoeg ontoereikend en dan weegt niets op tegen het gemak van een auto, inclusief dan nog de parkeerproblematiek. Een kleine wagen kan deze taak eveneens makkelijk aan, maar u zult merken dat u vaker met ruimtegebrek zit, dan toen opa en oma alleen opstap gingen.

Hoe kan men dan het beste tewerk gaan in de keuze van een auto en dan vooral bij een nieuwe auto, die ons senioren de beste functionaliteit, maar tegelijkertijd een optimaal vervoer van één,twee of meerdere kleinkinderen MET een maximum aan bagageruimte toelaat.

Op deze pagina ga ik proberen om een kleine leidraad te geven, over welke criteria ikzelf gevolgd heb in de keuze van mijn nieuwe auto. En ja, ook subjectieve factoren zoals de lijn en het uitzicht ervan hebben meegespeeld, maar wel ondergeschikt aan praktische redenen.

 

1) Betrouwbaarheid en veiligheid:

Alhoewel het mezelf nog maar één keer is voorgekomen en dan nog door een externe factor (scherp voorwerp op een warenhuisparking), is autopech het laatste wat je wil meemaken op bepaalde (afgelegen) locaties of in de file bijvoorbeeld. Het hoofddoel van iedere automobilist zou moeten zijn om de uitgave van zuurverdiend geld te minimaliseren met betrekking tot reparaties aan de auto. Ik bedoel hierbij evenwel niet dat men moet besparen op onderhoud!!! Doe dit vooral niet, je komt gegarandeerd duurder uit. De hedendaagse auto’s zitten sowieso aan onderhoudsintervallen van bijna 20-30000 km. Tussen onderhoudsbeurten kun je al heel wat kilometers afmalen. Let wel dat je hierdoor bij de eerste en zeker bij de tweede onderhoudsbeurt met het vervangen van vier nieuwe banden wordt geconfronteerd. Met betrekking tot betrouwbaarheid heb ikzelf heel wat vakliteratuur via autotijdschriften en het internet doorgenomen. Door de drukte op de weg en onder andere de grote trucks is veiligheid ook primordiaal. Uitzicht rondom en robuustheid wanneer je temidden van de trucks rijdt, zijn in mijn ogen zéér belangrijk. Hou dit ook in het achterhoofd, je zult het jezelf niet beklagen als je weer eens ‘gesandwiched’ zit tussen twee opleggers…

2) Functionaliteit:

Mijn vorige auto’s waren hatchbacks, omdat ik hierbij de achterste zetels kon platleggen en fietsen of diversen kon vervoeren. De bagageruimte is met andere woorden bij dit type auto’s makkelijk te verdubbelen. Je verlies natuurlijk wel de helft van je personencapaciteit, maar ja, als je maar met twee bent, vormt dat géén probleem. Bij een minibusje daarentegen, heb je bijvoorbeeld én de bagageruimte én de personencapaciteit in één. Dit type voertuig heeft immers uitstekende bagagecapaciteit, (neerklapbare) zetels, dakrelingen om nog wat zaken (fietsen, skimaterieel,…) weg te steken en andere voorzieningen om zaken weg te steken. De meeste auto’s zijn geschikt voor het vervoer van minimaal 4 volwassenen. Kleine compacte auto’s bieden maar beperkt plaats aan passagiers en hun bagage. Voor vervoer over langere afstanden zijn de kleinste modellen eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. Als u regelmatig meerdere passagiers en bagage wilt meenemen, of geregeld een aanhanger achter uw auto wilt hangen, dan is een groter model met meer trekkracht al snel gewenst. Middenklassers kunnen meestal 5 passagiers met hun bagage comfortabel vervoeren. Als u regelmatig passagiers meeneemt, is een 4- of 5-deurs aan te raden. Naast de 3- of 5-deurs hatchback, de sedan en de stationwagen is tegenwoordig de MPV (multi purpose vehicle) erg populair. Het meubilair in deze modellen is variabel en de ‘zit’ is meestal wat hoger. Ook heeft u vaak meer hoofdruimte. MPV zijn praktische voertuigen, gemakkelijk als u kinderen heeft en handig met in- en uitstappen.

 

3) Prijs:

Je moet iets uitkiezen op basis van je portemonnee. Stel je budget vast en ga internet-shoppen. Zorg dat je een idee van de verschillende prijsklassen hebt en wat je bijvoorbeeld via het internet voor jouw budget zou kunnen aankopen. Weeg ook af dat je bij een lagere prijsklasse met je budget een beter uitgerust voertuig op de kop kunt tikken, terwijl je in de hogere prijsklassen wellicht met een ‘kaler’ voertuig gesteld zult zijn. Wanneer je enkele opties hebt, dan komt het praktische voetwerk. Spring bij verschillende dealers binnen (en ja ook van hetzelfde merk, want er zitten grote verschillen tussen!) en vergelijk… Maar zorg dat je een ‘expert’ bent wanneer je een garage binnenstapt. Sommige verkopers kunnen hun eigen schoonmoeder verkocht krijgen, maar een consument is niet gebaat met een product dat niet 100% aan zijn of haar eisen voldoet. Het is jouw geld en jouw beslissing.

Als er een autosalon binnen afzienbare tijd is , stel eventueel je aankoop nog even tot tijdens en de periode tot drie maanden na het salon uit. Gegarandeerd dat je nog wat extra euro’tjes kunt besparen. Verlies de onderhoudskosten van een voertuig ook niet uit het oog. Een auto met een onderhoudsinterval van 15000km zal wellicht duurder in onderhoudskosten uitvallen dan een voertuig met 30000km tussen twee onderhoudsbeurten. Houdt ook wegenbelasting en verzekeringspremies in het achterhoofd. Maar dit heb ik zelf pas op het einde van de rit, nadat ik drie a vier wagens in het achterhoofd had, uitgedokterd. Vaak kun je dan met een lichtere motorisatie ook nog wat besparen, maar een te lichte motorisatie is in mijn ogen dan weer vanuit veiligheidsoogmerk volstrekt af te wijzen. Veiligheid primeert op dat ogenblik dan weer. Het is dus wat wikken en wegen, maar neem hiervoor zeker de tijd.

/
Winterband All-season-band Zomerband
 

4) Stijl, prestaties en uitzicht:

Het blijft belangrijk natuurlijk, maar is ondergeschikt aan meer praktische overwegingen. Zoals hierboven gezegd, vind ikzelf dat prestaties ook gelinkt zijn aan veiligheid. Het is niet meer zozeer de bedoeling om snel op te trekken, maar soms heb je in onze huidige verkeersdrukte extra power nodig, bijvoorbeeld tijdens inhaalmaneuvers. Als je dan tekort komt, heb je een probleem. En blijven hangen achter mensen die meer aandacht hebben voor zaken rondom, dan zaken voor zich op straat, is in mijn ogen dan ook weer geen optie. Dus met wat extra pk’s kan je indien gewenst of nodig snel en veilig inhalen. Een goede tip is om aan de verkoper te vragen welke motorisatie bij de jouw gewenste auto het meest verkocht wordt. Met deze informatie weet je op zijn minst wat voor de basismotorisatie de meeste klanten kiezen. Ga hier zeker niet onder, of indien wel, hou nadien dan wel rekening met bepaalde beperkingen, die je zal moeten nemen om veilig te kunnen rondrijden.

 

Besluit: De moeilijkheid tegenwoordig is niet zozeer het vinden van een voertuig, maar het selectief selecteren van een voertuig dat aangepast is aan je functionele, financiële en visuele vereisten.
Probeer bovenstaande een beetje als leidraad te nemen en neem er de tijd voor. Gegarandeerd kom je dan uit op een geschikt voertuig waar je weer jaren mee kan rondrijden, inclusief een uitbreidende verzameling kleinkinderen.