Header image  
Veiligheid: Vliegtuigkwaaltjes voorkomen  
line decor
 
line decor
   
 

Vliegtuigkwaaltjes voorkomen

 
 

Meestal zijn gezondheidsproblemen in het vliegtuig te wijten aan de luchtdruk. Deze is in het vliegtuig immers lager dan de  luchtdruk op zeeniveau, waaraan ons lichaam gewoon is. Tijdens het stijgen of dalen kunnen er ook grote schommelingen optreden. Bij personen met hartklachten of kortademigheid kan dit problemen opleveren. Bij een gezond persoon normaliter niet.

 

De drukverschillen die in het vliegtuig kunnen optreden, kunnen aanleiding geven tot een pijnlijk en suizend gevoel in de oren. Dit is te wijten aan het trommelvlies dat door de onderdruk naar binnen wordt gezogen. Vooral wanneer men een keelontsteking heeft of verkouden is, kan dit optreden. U kunt dit drukverschil wegwerken door te slikken, geeuwen of kauwen. U kunt het ook zelf aan passen, door uw mond dicht te houden, de neusgaten dicht te houden en te snuiten. Toch moet u deze laatste techniek niet teveel toepassen, omdat dit ook aanleiding kan geven tot sinus- en oorklachten. Een goede tip is om een kwartiertje voor het dalen, een goede neusspray te gebruiken.

Deze optredende drukverschillen kunnen ook tandpijn veroorzaken.  Tijdens het dalen kan er in de tand een onderdruk ontstaan, met pijn tot gevolg.  Indien er bijvoorbeeld onder een tandvulling nog een luchtholte steekt, kan de lucht hierin uitzetten en de tandvulling doen losschieten.

 

Wanneer men langere tijd blijft stilzitten in eenzelfde houding, kan dit de bloedcirculatie in de benen bemoeilijken. Vanaf vier uur stilzitten bij langeafstandsvluchten kan dit aanleiding geven tot aderontsteking en/of de vorming van bloedklonters in de aders. De klonters kunnen dan nadien, na de landing losschieten en met het bloed meegevoerd worden naar de longen, waar er een longembolie wordt veroorzaakt. De symptomen kunnen zich pas na enkele uren tot zelfs weken na aankomst tonen en de mogelijke gevolgen kunnen zelfs dodelijk zijn. Om mogelijke trombose te bestrijden, moet men opteren voor losse kledij en gemakkelijke, ruime (sport)schoenen. Eventueel pantoffels aantrekken in het vliegtuig zijn comfortabel en aangewezen. Strek bij langere vluchten regelmatig uw benen wat en wandel om het uur een beetje rond in het gangpad. Ook regelmatig in uw stoel wat lichte oefeningen doen, kunnen helpen. Daarom is het ook best om geen handbagage voor uw voeten te plaatsen om zodanig uw (beperkte) bewegingsvrijheid niet nog verder te beperken. Indien u reeds eerder problemen met trombose, spataders en andere bloedcirculatieproblemen heeft gehad, kunt u via uw arts best speciale elastische steunkousen laten voorschrijven. Hij kan u hier met raad en daad bijstaan.

Tot slot is het aangeraden om geen duiken meer te ondernemen voorafgaand aan een vliegtuigreis. De kans op decompressieziekte is immers verhoogd. Het wordt aangeraden om 24 uur te wachten met vliegen te wachten. Mensen die herstellen van een decompressie-ongeval moeten ten alle tijden vermijden om te vliegen. Het is best zich op voorhand goed te informeren bij de duikclub en behandelende huisarts, indien men op vakantie wil gaan duiken en dit zeker in combinatie met een vliegreis. Zie ook onze pagina over 'Jetlag voorkomen en fit uit een vliegtuig stappen'.