Header image  
Veiligheid: Sport en stretchen  
line decor
 
line decor
   
 

Sport en stretchen

 
 

Stretchen heeft talloze voordelen, zowel voor als na het sporten. Stretchen komt vanuit het Engels en betekent ‘rekken en strekken’. Het is één manier om de lenigheid te bevorderen of te behouden.

 

Het nut en belang van stretchen

Spieren hebben door training te neiging te verkorten, waardoor het risico op blessures verhoogt. Een afname van de (gewrichts)flexibiliteit is daarnaast één van de grote oorzaken van spier- en peesletsels. Als iemand kampt met een verminderde flexibiliteit zal zich dat ook vertalen in een minder goede tot slechte technische uitvoering van bepaalde bewegingen, met weeral een verhoogd risico op blessures.

Door te stretchen maken we de spieren langer. De verhoging van de flexibiliteit/gewrichtsbeweeglijkheid vertaalt zich in efficiëntere versnellingsacties, betere draaibewegingen en door een verhoogd krachtniveau doordat de spieren een grotere contractie-lengte hebben. Doordat de spieren gerekt worden, zijn ze minder gespannen en hebben ze een betere doorbloeding. Ze worden soepeler, wat de globale beweging ook soepeler en gecoördineerder laat verlopen.

Nut van stretchen?

  1. voorkoming van spierpijn na een (grote) inspanning
  2. spierontspanning
  3. verlagen van het blessure-risico
  4. revalidatie
  5. verbeteren van prestaties

Het stretchen als voorbereiding op een bepaalde sportactiviteit houdt in dat men de benodigde spiergroepen licht opwarmt en statisch strekt gedurende een tiental seconden.



Enkele algemene tips voor het stretchen:

Indien u een nieuwe sport gaat beoefenen, informeer u altijd bij uw huisarts om te zien of er geen contra-indicaties voor u zijn om deze sport, recreatief of professioneel, te beoefenen. Het beste kunt u zich laten doorverwijzen naar een sportarts om heel specifiek na te gaan wat belangrijke aandachtspunten voor uw persoonlijke lichamelijke conditie zijn om de sport te beoefenen. De arts kan u ook tips geven welke stretchoefeningen voor de desbetreffende sporttak geëigend zijn. Enige tips:

  1. Altijd eerst wat opwarmen alvorens te stretchen, dit kan gaan tot in lichte looppas lopen of zwaaibewegingen met armen doen,…
  2. Rek de spier(groep), maar veer ze niet, want wordt de spier(groep)
  3. Rek heel geleidelijk
  4. Rek tot u een spanning voelt in de spier(groep), evenwel zonder dat het pijnlijk aanvoelt!
  5. Focuseer u op het rekken van de spier en let op een goede rustige ademhaling
  6. Keer na het rekken, langzaam terug naar de beginpositie
  7. Ontspan u zoveel mogelijk tussen de oefeningen
  8. Probeer de oefeningen in een warme ruimte te doen, of in voldoende warme kledij
  9. Stretch voor en na het sporten

Lees ook onze pagina over ‘Sportblessures‘ en 'Opwarmen'.