Header image  
Juiste loopschoenkeuze  
line decor
 
line decor
   
 

Juiste loopschoenkeuze

 
 

 

Lopen is een enorm fijne sport, maar zeker wanneer men de sport op verharde grond beoefent, ook een zware belasting voor de gewrichten. Een sportschoen kan hierin soelaas bieden en het is dus verstandig om de sportschoenkeuze zo doordacht mogelijk te maken. Voor jonge kinderen met hun opgroeiende ledematen en gewrichten, is de juiste sportschoenkeuze nog belangrijker!

We gaan enkele tips geven om de juiste keuze te vergemakkelijken:

Grip:

De schoen moet goede grip geven met de ondergrond, zoniet zal dit resulteren in spierverrekkingen of zelfs spierscheuren.

Ondersteuning en stabiliteit:

Op onverharde grond is er een groot risico dat de voet kan omklinken, vandaar dat de loopschoenen voldoende stabiliteit bieden. Enkelverzwikkingen, knieklachten en problemen met achillespees kunnen hierdoor (grotendeels) vermeden worden.

 

Schokdemping:

Hierin moeten de loopschoenen de gewrichten ontlasten. Op die manier gaan zowel enkel-, knie- , heupgewrichten en de rug ontlast worden tijdens het lopen.

De juiste pasvorm:

De schoen moet groot genoeg zijn, maar ook niet te klein! Bij schoenen die net passen, kan tijdens het lopen toch frictie ontstaan en kan men bloeduitstortingen en afknellingen van de voet krijgen. Probeer een goede centimeter speling aan de neus van de schoen te hebben. De hiel mag ook niet te los zitten! Passen blijft essentieel, omdat de vermelde maten vaak verschillen van fabrikant tot fabrikant. Probeer ook de schoenen tegen het eind van de middag aan te kopen, omdat de voet naarmate de dag vordert wat uitzet. Neem tot slot eventueel wat oude loopschoenen mee, zodat men in de winkel aan de hand van de slijtage een nieuwe loopschoen kan aanbieden. Ieder heeft immers een individuele loopkarakteristiek, die een individuele sportschoenkeuze vereist! Lees ook onze pagina's over 'Slim sporten' en 'Sportblessures vermijden'.