Header image  
Grootouders/Senioren: Voorjaarsvermoeidheid  
line decor
   
line decor
   
 

Voorjaarsvermoeidheid

 

Als grootouders/senioren kennen we het allemaal. Na de sombere winterperiode breekt de lente aan en opeens hebben we last van vermoeidheid. We zijn somber, we zijn vaker verkouden, de spijsvertering verloopt niet zo optimaal en ons tandvlees bloedt meer dan normaal.  Dit zijn allemaal signalen dat er wellicht iets mis is met onze vitaminen- en/of mineraleninname.

De oorzaak is de lange(re) winterperiode waaronder de voeding wat kan lijden, waardoor we noodgedwongen minder lichaamsbeweging hebben gehad en we door het veelvuldig binnenblijven frisse lucht gemist hebben. Vandaar dat het interessant is om het vitamine/mineralentekort aan te vullen.

Vitamine C is reeds langer bekend omwille van de kwalijke gevolgen indien men er een tekort aan heeft. Niet enkel vitamine C is belangrijk, maar ook andere vitamines zijn van levensbelang.

Huid, nieren en ogen functioneren bijvoorbeeld minder goed bij een gebrek aan vitamine A. Zwangere vrouwen hebben bijvoorbeeld foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de ontwikkeling van hun ongeboren foetus. Een tekort aan foliumzuur kan aanleiding geven tot een open ruggetje bij het kind. Zwangere vrouwen nemen best een vitamine B-complex met alle vitamine B erin verwerkt. Lees ook onze pagina's over 'Zwangerschap en nieuwgeborenen'.

 

Een andere belangrijke vitamine is vitamine D die het mogelijk maakt om calcium te absorberen via ons spijsverteringsstelsel. Deze vitamine vinden we in vette vis, eigeel, lever. Het lichaam kan zelf deze vitamine synthetiseren in de huid via zonlicht. Vandaar ook dat de winterperiode en het ermee gepaard gaande gebrek aan zonlicht aanleiding geeft tot vitamine D-tekort. Een tekort aan vitamine D geeft aanleiding tot een onbalans in onze hormonenhuishouding. Dit kan gevolgen hebben zoals overgewicht, huidproblemen, neerslachtigheid, menstruatieproblemen,… . Een chronisch gebrek aan vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam zijn calciumhuishouding niet op peil kan houden en teveel calcium via de urine verliest, zonder nieuwe calcium ter vervanging te kunnen opnemen via de spijsvertering. Dit geeft aanleiding tot spierzwakte, vermoeidheid, daling van de botdichtheid, osteoporose en botbreuken.

Vermits bij de huidige moderne voeding armer is aan vitamines en mineralen, is het niet onverstandig om zelf wat vitamine/mineralensupplementen te slikken om deze tekorten weg te werken. Toch moet een verstandige senior steeds proberen zo gezond mogelijk te eten en via deze natuurlijke weg zijn/haar vitamines of mineralen binnen te werken. Supplement moeten louter toevoegingen aan een reeds gezond dieet vormen, geen voedsel op zichzelf!

Mineralen zijn even belangrijk als vitamines. Belangrijke minerales zijn fosfor, calcium, kalium, natrium, magnesium en zwavel. Wanneer mineralen in slechts zeer minimale hoeveelheden nodig zijn voor het lichaam, spreekt men van sporenelementen. Tot de sporenelementen rekenen we kobalt, koper, ijzer, fluor, jodium, molybdeen, zink, selenium en mangaan. In tegenstelling tot bepaalde vitamines kan het lichaam géén enkel mineraal zelf aanmaken. Vandaar dat het essentieel is om deze via een gezonde voeding binnen te krijgen of op zijn minst bepaalde tekorten via mineraalsupplementen aan te vullen. Goede complex-supplementen zijn te koop bij uw apotheker. Vraag ernaar en uw apotheker zal u zeker een goed compleet vitamine/mineraalsupplement kunnen voorstellen. Lees ook onze pagina over 'vitamines'.