Header image  
Grootouders/Senioren: Osteoporose of botontkalking  
line decor
   
line decor
   
 

Osteoporose of botontkalking

 

Na de menopauze krijgen veel vrouwen last van botontkalking of osteoporose. Ook mannen kunnen er slachtoffer van worden. Osteoporose is een aandoening waarbij botten hun stevigheid verliezen. Door een toenemende broosheid zal het skelet uiteindelijk zo zwak worden dat er bij een stoot of schok breuk(en) kunnen ontstaan. Normaliter wordt het beendergestel voortdurend opgebouwd en afgebroken. Tot de leeftijd van twintig jaar groeien de beenderen. Van dan af stoppen ze met groeien in de lengte, maar wordt het calcium gebruikt om de botten steviger te maken. Na de leeftijd van 35 bereiken de botten hun maximale massa en daarna gaan ze weer meer calcium afstoten dan ze opnemen.

Ouderdomsosteoporose is een normaal verouderingsproces dat bij mannen en vrouwen optreedt. Omdat vrouwen evenwel minder botmassa hebben dan mannen, gaan problemen met botontkalking zich vroeger manifesteren. Vaak verloopt het proces ongemerkt en pijnloos. Het is pas wanneer er plots breuken optreden dat er een lampje begint te branden. Toch kan enkel een meting van de botdichtheid bij een arts zekerheid bieden.

Een aantal zaken leiden tot een verhoogd risico op osteoporose. Erfelijke aanleg, weinig of geen lichaamsbeweging, een tengere lichaamsbouw, bepaalde geneesmiddelen, alcohol, chronische lever- en darmziektes kunnen osteoporose in de hand werken. Een gebrek aan vitamine D, vaak in combinatie met een te beperkte inname van calcium via de voeding zorgen dat het beendergestel verzwakt.

 

Behandeling:

We kunnen de osteoporose goed voorkomen door voldoende calcium dagelijks te nuttigen. De beste calciumleveranciers zijn zuivelproducten zoals melk en diens afgeleide producten. Wanneer we producten vermijden die de calciumopname verminderen (caffeïne, zout en vlees), kunnen we het botontkalkingsproces bestrijden.

Op actievere wijze zorgt voldoende lichaamsbeweging dat de hechting van calcium op de botten verbetert en zowel de beenderstructuur als de spieren verstevigen. Wandelen is hiervoor het beste. Ook de inname van vitamine D is cruciaal om osteoporose te vermijden. We kunnen ze via supplementen innemen of gewoonweg opdoen in daglicht, door elke dag wat in de buitenlucht te wandelen met onbedekte handen en gezicht. De vitamine D wordt immers met behulp van het zonlicht in de huid aangemaakt.

Toch kan men ernstig beschadigde botten niet meer volledig herstellen. Men kan wel het botontkalkingsproces vertragen. Hoe eerder men hiermee start, hoe beter. Daarom dat men bij de minste klachten even bij de huisarts moet binnenspringen. Deze kan met behulp van de klachten de juiste diagnose en medicatie voorschrijven. Het is niet opportuun om zelf met calciumsupplementen of andere anti-osteoporose supplementen te starten. Wanneer men lijdt aan de ziekte, moet men ook proberen om valpartijen ten alle tijden te vermijden. Pas uw huis aan en zorg dat u niet overdreven bewegingsrisico’s binnenshuis neemt. Blijf best even op de rang van het bed zitten, wanneer met opstaat, zodat men niet duizelig kan worden. Wanneer men slecht te been is, kan een looprekje die extra stabiliteit bieden en valpartijen uitsluiten. Uw huis moet er natuurlijk wat op aangepast worden. Lees ook onze pagina's over 'Spieren, beenderen en gewrichten' en 'Menopauze'.