Header image  
Grootouders/Senioren: Beweging voor senioren  
line decor
   
line decor
   
 

Beweging voor senioren

 

Door fysiek te bewegen gaan we ons zowel mentaal als fysiek beter voelen. Als senioren is het kwestie om geregeld wat beweging te hebben. Niet te veel, maar ook niet te weinig. Als het lukt om van beweging een vaste gewoonte te maken, gaat zich een hele rits voordelen voor lichaam en geest openen. Men zal zich over de hele lijn beter voelen en door die beweging zal men actief een heel pak aandoeningen beperken. Als senior zal men ook veel langer actief en zelfstandig kunnen blijven.

Positieve effecten:

*) Beter en gezonder lichaamsgewicht
*) Verhoogd gevoel van energie
*) Lagere bloeddruk
*) Meer kracht en uithouding
*) Verlaging van het risico op bepaalde aandoeningen
*) Minder stressgevoeligheid

 

Hoe meer bewegen?

Men moet zich niet als een gek op een sport storten en beginnen bewegen als een echt atleet. Vaak kan men via kleine aanpassingen aan ons dagelijkse gewoonte een pak meer aan beweging doen. Men kan bijvoorbeeld vaker de trap nemen in plaats van een lift. Meer de fiets nemen of wandelen voor korte afstanden. Ravotten met de kleinkinderen is ook heel gezond en houdt een pak beweging in. Door elke dag een halfuurtje uit te trekken om te wandelen, kan men de activiteitsgraad van het bestaan opkrikken. Door samen met zijn partner wat te dansen, kan men op een leuke manier bewegen.

Hoe ermee starten?

*) Zorg allereerst voor een gedegen onderzoek door uw huisarts, zodat u met zijn/haar fiat en een gerust gemoed kunt beginnen sporten.
*) Begin best met lichte inspanningen van korte duur
*) Hou uw hartslag in de gaten en schaf eventueel een hartslagmeter aan.
*) Zorg voor voldoende afwisseling, zodat u dagelijks uitkijkt naar uw bewegingsactiviteiten.
*) Zorg dat men niet uitgeput raakt van de inspanningen. Men moet het kunnen volhouden, zonder (extreem) buiten adem te raken, zeker in de beginfase.
*) De trainingsduur geleidelijk opbouwen, totdat men na een paar weken dagelijks al een halfuurtje actief kan zijn.
*) Met een MP3-speler kunt u al bewegend naar uw lievelingsmuziek luisteren.
*) Kies een aangename sport uit, die u niet te fel uitput en waar u met uw partner samen kunt genieten.