Header image  
Zwangerschap: Gezond eten tijdens een zwangerschap
 
line decor
 

 
 
 


   

Gezond eten tijdens een zwangerschap

 

 

Hoe moet men nu eigenlijk eten tijdens een zwangerschap? Het lijkt wel alsof er opeens heel veel zaken niet meer mogen, die voordien wel zonder problemen gegeten mochten worden. Het is belangrijk tijdens een zwangerschap om gezond en gevarieerd te eten. In feite  krijgt men door een gevarieerd voedingspatroon meer dan genoeg vitamines en mineralen binnen. Het is wel een feit dat zwangere vrouwen extra vitamine D nodig hebben en tijdens de eerste acht weken vitamine B11. Er zijn speciale (multi)vitaminepreparaten voor zwangere vrouwen beschikbaar in de handel.

Het is een fabel dat een zwangere vrouw voor twee moet eten, maar ze moet wel proberen om van alle noodzakelijke voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen. Het is dus best om wat af te wisselen en vlees geregeld te vervangen door gezonde alternatieven als vis of vleesvervangers. Probeer op zijn minst twee tot driemaal per week vis op het menu te zetten. De reden hiervoor zijn de gezonde visolievetten. Indien u niet graag vis eet, kunt u opteren voor visoliecapsules. Probeer ook voldoende fruit en groenten, minimaal twee stuks van ieder, binnen te krijgen. Dit dient wel goed gewassen te worden, zie hieronder.

 

Te vermijden voedingswaren:

Het is belangrijk om bepaalde voedingsmiddelen, die voordien onschadelijk waren, te vermijden. Ze kunnen soms aanleiding geven tot voedselinfecties, die gevaarlijk zijn voor de baby. We doelen hiermee vooral op rood vlees, voorverpakte gerookte vis en ongepasteuriseerde melkproducten, zoals bepaalde kaassoorten.

Ongepasteuriseerde melkproducten, zoals bepaalde Franse kazen, moeten vermeden worden. U moet dus best de etiketten van de kazen even napluizen. Wanneer er gewag wordt gemaakt van ongepasteuriseerde melk of ‘au lait cru’, moet u het voedingsproduct laten linksliggen. Wanneer bijvoorbeeld de kaas gewoon met gepasteuriseerde melk is gemaakt, is er geen probleem. Bij twijfel vraagt u best uw gyneacoloog of huisarts om raad. Rauwmelkse kazen kunnen de listeria-infectie veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn heel ernstig omdat het ongeboren kind er door kan overlijden. Dus vermijd ieder risico. Vraag dus bij twijfel altijd raad aan uw behandelende arts, alvorens een twijfelachtig melkproduct of ander voedsel te eten!

Voorverpakte gerookte vis is ook te vermijden. Deze wordt vacuümverpakt en in de randjes van deze verpakking kunnen ook listeriabacteriën zitten. Verse gerookte vis van bij de visboer is wel ongevaarlijk en erg gezond.

Het is essentieel om rood vlees te vermijden. Laat rosbief, filet americain maar even achterwege. Rauw of rood vlees kan een listeria-infectie veroorzaken of toxoplasmose. Voor een volwassen persoon is de toxoplasmose-parasiet ongevaarlijk, maar voor  een baby kan het aanleiding geven tot afwijkingen. Het is ook daarom dat zwangere vrouwen géén kattenbak meer mogen verversen tijdens hun zwangerschap. De parasiet komt immers ook voor in kattenuitwerpselen.

Zoals eerder vermeld zijn fruit en groenten heel gezond. Maar u moet ze wel heel goed schoonmaken. Het is essentieel uw fruit en groenten goed te wassen. Vermijd ook voorgesneden groenten, zoals salades en rauwkost, omdat deze de listeriabacterie kunnen bevatten. Groenten en fruit kunt u best zo vers mogelijk eten en het overschot weggooien. Bewaar het niet in de frigo, want de listeriabacterie kan zich in dit koude milieu eveneens vermenigvuldigen en aanleiding geven tot de gekende problemen.

Iedere zwangere vrouw weet het, maar het is soms zo moeilijk om te weerstaan. Alcohol en zwangerschap is een te vermijden combinatie. Zie hiervoor onze pagina over het Foetaal Alcohol Syndroom. Wanneer u op een bepaald ogenblik toch een biertje of alcoholisch drankje wilt proeven, opteer dan voor de alcoholvrije alternatieven. Er bestaan immers alcoholvrij bier en andere alcoholvrije dranken. Zo hoeft u de smaak niet te missen, maar vermijdt u het risico op complicaties bij uw ongeboren kindje.

Tot slot wil ik nog benadrukken dat u zich bij vragen over welk eten nu wel of niet mag, steeds tot uw huisarts of gynaecoloog moet wenden. Deze professionals kunnen u altijd de correcte raad of doorverwijzing geven. Bij twijfel ‘niet opeten’ is de boodschap! Lees ook onze pagina's over 'rare trek'.