Header image  
Zwangerschap: PMS of PreMenstrueel Syndroom
 
line decor
 

 
 
 


   

PMS of PreMenstrueel Syndroom

 

 

Vanaf de puberteit spelen hormonen een belangrijke rol bij zowel jongens als meisjes. Bij de vrouwen gaan oestrogenen en progesteronen onder andere de vruchtbaarheid van de vrouw regelen. Naast deze belangrijke functie spelen deze geslachtshormonen ook een belangrijke rol bij de botafbraak en beïnvloeden ze de haren/haargroei, bloedvaten, huid,… Een onevenwicht in de hormonenbalans zal dus zeker voor ongemakken zorgen op zowel lichamelijk als psychologisch vlak.

PMS, premenstrueel syndroom, zorgt bij ongeveer 30 tot 40% van de vrouwen voor ongemakken. Een tweetal weken voor de menstruatie steken de klachten de kop op, wanneer het vrouwelijk lichaam méér progesteron gaat aanmaken. Vrouwen krijgen onder andere last van een opgeblazen gevoel, omdat door de hogere dosis van progesteron de darmen minder goed kunnen samentrekken en voedsel dus meer kan gisten in de darmen. Daarnaast gaat PMS ook klachten opleveren doordat de prikkels naar de hersenen (neurotransmitters) minder goed werken en inwerken op de gemoedsstemming van de vrouw.

De hoofdoorzaak waarom sommige vrouwen wel last hebben van PMS en andere niet, is nog steeds niet gevonden, maar toch zijn er enkele maatregelen waarbij de vrouw haar PMS-klachten kan verminderen:

 

*) Extra calcium door extra melkinname: Gaat vermoeidheid en humeurschommelingen bestrijden .

*) Gebruik van de anticonceptiepil: Door gebruik van de pil gaan er minder hormoonschommelingen optreden en dus minder kans op PMS. Maar sommige vrouwen verdragen de pil dan weer niet goed.

*) Extra vitamine B6: Deze vitamine bestrijdt vochtophopingen, depressie en acné. Door de verminderde vochtophoping, gaan sommige vrouwen ook minder last hebben van opgespannen borsten.

*) Sporten en gezond eten: Een gezonde levensstijl zal zeker helpen om de PMS-klachten te verminderen. Het weren van caffeïne (koffie,cola), suiker (snoep), nicotine (roken) en zout kan allemaal de klachten verlichten. Sporten werkt vooral stresswerend en zal op die manier de klachten helpen reduceren.

*) Teunisbloemolie: In deze olie zitten meervoudig onderzadigde vetzuren, die helpen om de hormoonhuishouding te stabiliseren en PMS-klachten te verminderen. Daarnaast helpen ze om depressie en prikkelbaarheid te verminderen.

Bij het opduiken van PMS is het altijd essentieel om een arts te raadplegen, alvorens in het wilde weg middeltjes te slikken. Een onbalans in de geslachtshormonen dient altijd via bloedonderzoek onderzocht te worden en enkel de huisarts/gynaecoloog gaan de juiste hulpmiddelen/verlichting kunnen aanreiken na een gedegen diagnose. Lees ook onze pagina’s over ‘Postnatale depressie’ en ‘Vitamines’.