Header image  
Zwangerschap: Afvallen na een bevalling
 
line decor
 

 
 
 


   

Afvallen na een bevalling

 

 

Na de bevalling willen de meeste vrouwen zo snel mogelijk hun oorspronkelijk figuur terugkrijgen. Toch is dit niet makkelijk en het is belangrijk dat de ex-zwangere vrouw het zo verstandig mogelijk aanpakt.

Onmiddellijk na de bevalling het overtollig gewicht willen wegwerken, is verkeerd. Tijdens de bevalling verliest een vrouw sowieso tussen 4 à 6 kilo. Een groot gedeelte van het gewicht zal in de weken na de bevalling eveneens verdwijnen. Toch bestaat de kans dat de laatste extra kilootjes er niet af willen. Deze laatste kilo’s moet de vrouw op een rustige wijze weg te werken. Hoe?

Als men na een zwangerschap wil afvallen, dan kan dit beter niet meer zijn dan een halve kilo per week. Hormonaal is het lichaam van de vrouw nog volop aan het fluctueren en dit heeft zijn tijd nodig. De hormonen hebben ook een rechtstreekse invloed op het gewicht van de vrouw, vandaar is het essentieel om niet te panikeren als de weegschaal wat fluctueert. Dit is volstrekt normaal en enkel op langere termijn als de hormonale fluctuaties achter de rug zijn, zal de weegschaal weer een constant en hopelijk het oorspronkelijke lichaamsgewicht aanwijzen.

De zwangere vrouw moet ook niet (extreem) streng beginnen lijnen. Het is belangrijk om voldoende calorieën binnen te krijgen. Indien dit niet het geval is, zal men prikkelbaar worden. Dit in combinatie met (mogelijk) slapeloze nachten is geen goede zaak! Een zwangere vrouw moet zichzelf en haar lichaam ongeveer een half jaar tot een jaar te tijd geven om terug het oude gewicht terug te vinden. Gezond en gecontroleerd eten is de boodschap.

 

Wanneer de nieuwe moeder borstvoeding geeft, zal haar calorische inname ongeveer 500 Kcal hoger liggen. Ze maakt immers gemiddeld een 800 tot 900 ml moedermelk aan. Hiervoor zijn deze extra calorieën nodig. Zeker bij magere vrouwen met weinig vetreserves is het nu dus zeker niet het moment om te beginnen lijnen. Zonder veranderingen aan hun dieet  zal het extra calorieverbruik via de moedermelk sowieso afslanking tot gevolg hebben. Dit moet ook in de gaten gehouden worden natuurlijk, omdat de moedermelk via voldoende voedingsstoffen moet samengesteld worden. Bij vragen is dit best om het met de arts te bespreken!

Te veel of te hevig sporten net na de zwangerschap is gevaarlijk voor het lichaam. Rustig terug opbouwen is belangrijk. Het vrouwelijk lichaam moet goed kunnen herstellen van de bevalling. Sport kan dit herstel ondersteunen en bevorderen, maar het is niet de bedoeling dat sport het herstelproces gaat hinderen. Een drietal keer per week een half uurtje fietsen of wandelen met de baby kan al veel goed doen! Bij verdere vragen is het belangrijk om dit op te nemen met de arts.