Header image  

Voeding: Zout

 
line decor
 
line decor
   
 

Zout

 
 

 

Te hoge zoutconsumptie als kind, leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten op latere leeftijd. Uit onderzoek naar het favoriete voedsel van kinderen blijkt dat er vaak grote hoeveelheden zout en vet inzitten. Britse onderzoekers van Trading Standards Institute waarschuwen de ouders en grootouders om de voedingslabels op de verpakkingen goed te bekijken. Het is immers gebleken uit een onderzoek dat veel van de, onder kinderen, populair zijnde voedingsmiddelen een te hoog vet en zout gehalte hebben. Dit varieerde van producten als chips, snoep tot spaghetti en cornflakes.

 

Het grote gevaar van zout situeert zich vooral in de bloeddrukverhogende karakter ervan. De gevolgen van teveel zout op jonge leeftijd zijn hetzelfde als die voor volwassenen: de bloeddruk stijgt, waardoor er meer kans is op hartproblemen of een beroerte op latere leeftijd. Ouders en grootouders zouden daarom beter moeten letten op de hoeveelheid zout die hun kinderen consumeren. Kinderen tot zes jaar mogen maximaal 3 gram zout per dag binnenkrijgen, kinderen tot tien jaar maximaal 5 gram.