Header image  

Voeding: Vezels

 
line decor
 
line decor
   
 

Vezels

 
 

Vezels en kinderen lijkt een onwaarschijnlijke combinatie. Een kind zal zeker niet zondermeer vragen om een vezelrijke maaltijd, als het kan kiezen voor ‘hap/slik/weg’ voedsel. Toch zijn vezels niet enkel nuttig voor senioren. Vezelrijk voedsel ‘vult’ immers goed, zonder veel lege caloriën aan te brengen. In combinatie met een goede vochtinname zal vezelrijk voedsel de darmtransit verbeteren. Het zal eveneens de slechte cholesterol verlagen en diabetes verhinderen.

 

Vezelrijk voedsel?

Op de voedingstabel van voedselproducten kunt u in veel gevallen goed bekijken wat de vezelinhoud is. De beste vezelrijke voedingsmiddelen zijn:

*) Appels
*) Volkoren graanproducten
*) Pruimen
*) Peren
*) Groene erwten
*) Amandelen
*) Sinaasappels
*) Bananen
*) Peulvruchten

Men kan simpelweg bereken hoeveel gr vezels een kind boven de twee jaar ongeveer dagelijks  nodig heeft. Men neemt gewoonweg de leeftijd van het kind en voegt per jaartal 1 gram vezels toe, bovenop de standaard vijf gram per dag. Een kind van tien jaar moet dus dagelijks ongeveer 5gr + 10 gr (1gram per leeftijdsjaar) vezels in zijn diet ingebouwd hebben. Tieners en volwassen vrouwen moeten dagelijks ongeveer 20 à 25 gram vezels nuttigen. Volwassen mannen hebben rond de 40 gram vezels per dag nodig.

Hoe creatief vezels toevoegen aan het eetpatroon van het gezin:

Het ontbijt

Probeer havermout te introduceren in het ontbijt. Ook producten samengesteld uit  hele granen zijn essentieel. Pannenkoeken in combinatie met appels, bessen of rozijnen zijn eveneens een goede vezelstart van de dag. Probeer te kiezen voor zemelrijkbrood zoals volkorenbrood in plaats van de wittere broden. Wanneer het kind graag ontbijtgranen heeft, probeer dan een vezelrijke variant uit.

 

Middagmaal/lunch

Probeer bruine rijst uit in plaats van witte. Wanneer u zorgt dat er peulvruchten worden geserveerd, kunt u er zeker van zijn dat het gezin een grote portie vezels tot zich neemt. Probeer in soepen vezelrijke groenten te verwerken en voeg eventueel bij het serveren wat extra zemelen toe. De zemelen kunt u ook ongemerkt verwerken in gehakt of hamburgers. Wanneer u gestoomde aardappelen serveert, kunt er de huid oplaten zitten. De huid zit immers ook vol met vezels. Wanneer u de schoollunch prepareert, zorg dan dat er voldoende vers fruit en groenten inzitten.

Snacks en tussendoortjes:

Bak koekjes met volkorenmeel in plaats van wit meel. Ook zemelen kunnen in beperkte mate worden toegevoegd bij de bereiding van koekjes. Wanneer u popcorn serveert om op te eten tijdens een film, bent u er zeker van dat er zeer vezelrijk voedsel genuttigd zal worden. Toch moet u met popcorn opletten bij kinderen onder vier jaar, omdat er dan een stikgevaar bestaat. Dus niet doen onder die leeftijd! Schepijs en yoghurt kunnen mooi afgewerkt worden met bessen, amandelen en bepaalde granen. Een fruitsalade met peren, appelen, bananen, bessen en sinaasappels is een vezelbommetje!

Hoe u vezels ook wilt introduceren, probeer steeds een geforceerde introductie te vermijden. Wanneer u het eetpatroon wilt bijsturen, is het best om dit zéér geleidelijk aan te doen. Een grote variatie en keuze zal vezels in geen tijd introduceren binnen het gezin. De kinderen krijgen hun vezels in combinatie met een grote keuze en als (groot)ouder bent u ervan overtuigd dat ze een gezonde start nemen voor de dag en de rest van hun leven.