Header image  

Voedsel: Schoollunch

 
line decor
 
line decor
   
 

Schoollunch

 
 

‘Op school kunnen de kinderen vaak voor de eerste maal zelf bepalen wat ze nu eten. De schoolmaaltijden zijn in de loop der maaltijden, qua smaak en voedingswaarde, sterk verbeterd. Maar soms zijn de maaltijden nog steeds te hoog in vetgehalte. Het typische schoolcafetariavoedsel geeft de kinderen vaak keuzes uit minder voedzame menu’s. Een kind zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om iedere dag een hotdog te eten.

Probeer de schoollunches te gebruiken om uw kinderen aan te sporen te juiste keuzes te maken. Probeer vooral bij jonge kinderen uit te leggen wat een voedzame lunch betekent en hoe ze er de vruchten van plukken.

 

Enige tips:

*) Bekijk het cafetaria menu tesamen. Raad uw kind aan om voor de gezonde alternatieven op het menu te kiezen, maar stel hen daarnaast ook de mogelijkheid voor om af en toe eens af te wijken van het gezonde pad. De boog kan immers niet altijd gespannen staan.

*) Probeer in te schatten hoe het zit met frietjes, softdrinks en ijscrème op school.

*) Moedig uw kinderen aan om een van thuis meegenomen lunch op school te nuttigen. Hierdoor heeft u opnieuw controle over wat het kind gaat eten op school.

Gezonde alternatieven voor het reguliere cafetariavoedsel:

Probeer uw kinderen te stimuleren om vers fruit, groenten, mager vlees en volle granen te nuttigen in plaats van sterk geraffineerd voedsel. Probeer hen te stimuleren om niet dagelijks gefrituurd voedsel te nuttigen en hen aan te sporen om melk of water als hoofddrank te gebruiken.

Als u zelf de lunch samenstelt, probeer dan na te gaan welke (gezond) voedsel uw kind het liefst heeft en stel een gevarieerd menu samen. Probeer bijvoorbeeld soep en salades in te bouwen in de lunchpakketten van uw kind.

Denk ook kritisch na over de samenstelling van de lunch. Kleine aanpassingen kunnen de gezondheidsfactor van uw lunch drastisch verhogen.

*) Gebruik volkoren of volgranen brood in plaats van wit brood
*) Vervang limonade door fruitsap, water of melk
*) Neem mager vlees in plaats van vet vlees
*) Gebruik lightproducten in plaats van reguliere producten (bijvoorbeeld light mayonaise)
*) Gebruik vers fruit in plaats van ingeblikt voedsel

Voorverpakte lunches, die u zo in het warenhuis kunt kopen, zijn duur en vaak minder voedingsrijk. Probeer dus zelf de lunch samen te stellen en pak de lunch in plastieken containertjes. Hierdoor gaat u tevens het milieu sparen. Let erop dat de school geen beperking oplegt, op wat in de bereidde lunch mag zitten. Sommige scholen verbieden bijvoorbeeld limonades of cola als drank. Betrek tevens het kind in de samenstelling van de lunch, zodat ze een gevoel van controle krijgen over wat ze ’s middags moeten verorberen.

 

Veilig verpakken

Wanneer u zelf de lunch samenstelt, heeft u ook de verantwoordelijkheid om het voedsel op een veilige wijze te verpakken, alvorens het voor het kind genuttigd wordt. Warm voedsel moet dus best warm gehouden worden en koud voedsel koud. Toch blijkt dat veel ouders hier een steek laten vallen en gekoeld voedsel onvoldoende koel meegeven met het kind, dat het voedsel pas ettelijke uren later nuttigt. Dit is een gevaarlijke situatie, dus u moet proberen hier interactief op te treden en de geschikte voedselcontainers te gebruiken.

Enige tips om lunchvoedsel veilig te houden:

*) Was uw handen bij het manipuleren van het voedsel
*) Was de brooddozen/voedselcontainertjes dagelijks uit
*) Gebruik thermosflessen om warm of koud voedsel respectievelijk warm en koud te bewaren.
*) Geef uw kind vochtige doekjes mee, opdat het goed begrijpt dat voor en na het eten de handen gereinigd moeten worden.
*) Probeer voedsel zo koel mogelijk mee te geven en dit in gekoelde containers. Het voedsel zal immers enkele uren in de boekentas van het kind vertoeven alvorens genuttigd te worden.

Zie ook onze pagina over 'Tussendoortjes'.