Header image  

Fitheid voor jong en oud: Redenen om te sporten

 
line decor
 
line decor
   
 

Fitheid voor jong en oud: Redenen om te sporten

 
 

 

Er zijn talloze redenen om te starten (en bezig te blijven) met sporten. Een aantal:

*) U zuivert uw lichaam doordat de bloedsomloop wordt gestimuleerd door het sporten. Door dieper in te ademen tijdens de inspanning en te zweten, zal uw lichaam meer giftige stoffen afscheiden via de longen (uitademen) en huid (via zweten).

*) U wordt minder snel ziek doordat het immuniteitssysteem wordt gestimuleerd door het sporten.

*) Het geeft een goede actieve indruk aan uw omgeving als u vermeldt dat u sport.

*) U voelt zich beter tijdens, maar vooral na het sporten.

*) Uw zelfvertrouwen wordt geboost door het sporten en de resultaten.

*) Sporten kan u helpen om van de sigaret af te raken. Het helpt tevens om het metabolisme te verhogen. Na het stoppen met roken, is één van de nadelen dat er (eventueel) wat kilootjes aan kunnen vliegen. Dit kunt u ondervangen door sporten.

 

*) Sporten zorgt voor zowel een mentale als fysische balans in uw leven.

*) Voor vrouwen verlengt sporten de vruchtbaarheid. De menopauze kan door het sporten wat worden uitgesteld.

*) Sporten stimuleert uw geheugen en creativiteit. Dit is te wijten aan de extra zuurstof die u door de fysieke inspanning naar uw hersenen stuwt. Tijdens sportsessies vinden ook veel mensen oplossingen voor hun (dag)dagelijkse problemen.

*) Sporten verbetert uw globale nachtrust, doordat men dieper kan slapen. Sporten net voor het slapengaan is dan weer af te raden, omdat het lichaam erdoor gestimuleerd wordt en u wat meer moeite zult hebben met inslapen.

*) Sporten helpt tegen emotionele stress. Het is geweten dat de gemoedstoestand van mensen die geregeld sporten aanzienlijk beter is dan andere mensen die niet actief zijn. Dit komt door de aanmaak van het hormoon endorfine in de hersenen, die negatieve gevoelens zoals depressie en angst tegenwerken.

Lees ook onze pagina’s over ‘Depressie’.