Header image  

Voeding: Water en vochthuishouding

 
line decor
 
line decor
   
 

Water en vochthuishouding

 
 

 

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer uit 60 procent water. Om de vochtbalans van het lichaam in evenwicht te houden heeft een volwassene ongeveer 1,5 liter waterinname per dag nodig. Wat veel mensen vergeten is dat ook voedsel ook reeds water bevat en vaak gemiddeld al één liter waterinname kan verzekeren. Een appel bevat bijvoorbeeld ongeveer 80 procent water en sla bestaat uit bijna 95% water! Dus effectief anderhalve liter water drinken is volgens veel voedingsexperts niet nodig, mits men natuurlijk een gezond voedingspatroon heeft, met veel groenten en fruit. Het is best om te drinken als men gewoonweg dorst heeft.

Bij kinderen moet men beter opletten omdat deze over het algemeen méér vocht verliezen. Hun verhoogde lichaamsactiviteit is daar een oorzaak van. Kleuters hebben elke dag ongeveer 4 glazen water (4x150ml=600 ml) nodig. Vanaf 6 jaar geldt dat ze ongeveer één liter water benodigen per dag. Zorg dat het kind vrije toegang heeft tot drinken. Het moet vrij en zonder problemen zijn vochtverlies overdag kunnen aanvullen.

 

Welke gezonde alternatieven bestaan er voor water?

Sommige kinderen hebben graag een smaakje bij hun water. Puur water vinden ze niet zo lekker, alhoewel het op zich de beste dorstlesser is. Veel hangt af van hoe water geïntroduceerd is geweest in zijn leven. Van nature uit drinkt ieder water, maar als je van jongs af aan rechtstreeks blootgesteld bent aan suikerhoudend alternatieven, is de keuze voor water niet zo evident meer natuurlijk. Hoe kunnen we nu als ouders of grootouders een valabel alternatief aanbieden? Alhoewel lightdranken géén suiker bevatten, bevatten ze wel kunstmatige zoetmakers, die op zich in grote dosis ook niet echt gezond zijn. Met mate kan dit een alternatief zijn, maar het is best om bijvoorbeeld melk of licht gesuikerd theewater aan te bieden. Limonade en andere suikerhoudende dranken worden zo gemakkelijk genuttigd dat ze op dagbasis een grote hoeveelheid ‘lege’ calorieën betekenen, die op langere termijn aanleiding kunnen geven tot overgewicht.

Minder goede alternatieven voor water?

Er zijn geen slechte dranken, maar men moet zich realiseren dat bepaalde dranken naast water een hoop suiker met zich meedragen en dit kan aanleiding geven tot gezondheidproblemen op middellange termijn. Denken we bijvoorbeeld aan tandbederf en obesitas. Dranken zoals frisdrank en vruchtensappen zijn echte suikerbommen. Het feit dat veel van deze suikers als natuurlijk beschouwd worden vanwege het gebruikte fruit, moet men met een korrel ‘suiker’ nemen. Een liter frisdrank kan bijvoorbeeld tot 20 klontjes suiker bevatten! Dat sommige kinderen er tot twee liter per dag van (en mogen) durven drinken, is zondermeer een gezondheidsrisico. Ook melkdrankjes zijn vaak extra gezoet! Enkel een goed oog op de voedingswaardetabel kan hier uitsluitsel op geven.