Header image  

Voedsel: Gezonde voedingstips

 
line decor
 
line decor
   
 

Gezonde voedingstips

 
 

Kinderen en gezond eten zijn vaak een moeilijke combinatie. Voor ouders en grootouders is het moeilijk om te begrijpen op welke manier ze best gezond eten kunnen aanbrengen bij hun kroost. Men dient evenwel geen diëtist te zijn om een gezond kind, ook via voeding, op te laten groeien. Door eenvoudige basisregels te volgen, kunt u een thuisomgeving creëren waarin het kind de juiste voedingmiddelen tot zich neemt en een gezond gewicht voor zijn leeftijd kan behouden.

In het kort 10 tips:

*) Voeding wordt aangekocht door de ouders: Het zijn dus de ouders (en grootouders) die in eerste plaats bepalen welke voeding wordt aangekocht en geserveerd. Alhoewel kinderen in de winkel steeds zullen proberen voor minder gezonde voeding (lees snoep, snacks) te gaan, zijn het de ouders (en grootouders) die bepalen welk voedsel thuis beschikbaar is. De kinderen zullen eten wat ze kunnen vinden in de keuken en in de frigo. Deze tip sluit evenwel niet uit dat nu en dan de kinderen ook eens hun favoriete snoep tot zich mogen nemen. Maar thuis kasten vol ervan stockeren, is een slecht idee.

*) Laat kinderen welk eten ze willen hebben van de voedingsmiddelen thuis.
Kinderen moeten thuis toch enige invloed kunnen uitoefenen op het eten dat ze geserveerd krijgen. Maar doordat u de keuzemogelijkheden zelf bepaald hebt, zijn de opties lekkere, maar gezonde gerechten. Binnen de kortste keren zit hun favoriete hapje bij de aangereikte gezonde alternatieven.

*) Forceer een kind niet om zijn bord leeg te eten.
Laat uw kinderen eten tot ze genoeg hebben. Het kind moet stoppen met eten op het moment dat het zich ‘vol’ voelt en het hongergevoel over is. Deze prikkel is zéér belangrijk en kinderen moeten deze goed (leren) aanvoelen. Indien ze evenwel geforceerd worden om teveel te eten omdat het bordje leeg moet, gaan ze een teveel aan calorieën binnenkrijgen en dit zal vroeg of laat gestockeerd worden onder vetlagen, met obesitas tot gevolg.

*) Begin op jonge leeftijd met gezonde voeding.
Voedingsgewoontes worden ontwikkeld op jonge leeftijd. Bied uw kinderen dus een gevarieerde keuze van gezond voedsel, zodanig dat ze reeds op jonge leeftijd hun smaakpapillen ontwikkelen. Het feit dat bepaald voedsel in eerste instantie geweigerd wordt, wil niet zeggen dat ze het nooit zullen eten. Soms moet u tientallen keren het voedsel aanbieden alvorens ze erop ingaan en het dan wellicht nog zeer lekker vinden ook. Kinderen kunnen nu eenmaal koppig zijn.

 

*) Breng variatie aan wanneer u gaat uiteten.
Wanneer u met het gezin gaat uiteten, probeer dan het kindermenu verder te laten reiken dan de obligate frietjes, spaghetti,… . Bied het kind een nieuw voedsel aan of laat hem/haar proeven van uw gerecht, zodanig dat ze wat leren experimenteren met nieuwe gerechten en smaken. Mocht het hun totaal niet bevallen, dan kunt u nog terugvallen op hun favoriete gerechten op restaurant.

*) Calorieën in drank tellen mee in het kinderdieet.
Limonade en cola bevatten veel calorieën en gaan een echt gezonde voeding in de weg staan. U opteert best voor water en melk als drank voor uw kinderen. Indien het kind toch gesuikerde dranken wil, opteer dan voor fruitsap (100%), maar ook weer niet teveel. Het is beter om hen water te leren drinken en melk. Vooral melk biedt ontzettend veel bouwstoffen en is zéér gezond voor het opgroeiend kind. Tot slot, laat het kind goed drinken door steeds een gevulde drankbeker in zijn buurt te laten. Goede hydratatie is zeer belangrijk, ook voor jonge kinderen.

*) Beperk snoep.
Snoep is goed, maar overdreven snoepen is slecht. Gebruik ook desserts niet als beloning om hun het voedsel vooraf te laten opeten. Blijf neutraal in uw mening over eten.

*) Blijf een positief rolmodel.
Het kind kopieert uw voedingswijze. Als u gezond eet, zal het kind vroeg of laat deze gewoontes overnemen.

*) Voeding en dan vooral snoep staat niet gelijk aan liefde.
Er zijn betere manieren om uw kind te laten voelen dat het geliefd is. Wanneer voedsel gebruikt wordt als een vorm van beloning, dan verhoogt het risico dat het kind later voedsel als uitlaatklep gaat gebruiken om met stress of andere emoties om te gaan. Knuffel hen, geef hen aandacht in de plaats van voeding als beloning.

*) Beperk TV en computer gebruik.
Het gebruik van allerhande snoepgoed (indien beschikbaar thuis), zoals chips, gaat drastisch omlaag als u het tv-kijken beperkt. Daarnaast gaan ze in de gewonnen tijd vaker lichamelijk actief zijn en gezonder leven of meer kwaliteitstijd doorbrengen met hun ouders. Lees ook onze pagina over 'Obesitas of vetzucht'.