Header image  

Voedsel: Gezond op restaurantbezoek

 
line decor
 
line decor
   
 

Gezond op restaurantbezoek

 
 

 

Het is mogelijk om uitgebreid gastronomisch te tafelen zonder een aanslag te plegen op uw figuur. Het is belangrijk om te vertrouwen op uw hongergevoel en zich niet schuldig te voelen als er iets blijft liggen. Door een bewuste, gezonde, keuze te maken van wat men gaat eten, kan men zijn figuur veilig stellen, zonder afbreuk te doen aan een leuk en gezellig restaurantbezoek.

Bepaalde voedingswaren kan men beter vermijden. Vooral suikers zijn een aanslag op uw gewicht. Denken we hierbij in eerste instantie aan alle gesuikerde voedingswaren, maar ook aan aardappelen, wit brood, frietjes, kroketten, puree,… . Deze zorgen ervoor dat het suikergehalte in ons bloed stijgt, waardoor insulinepieken ontstaan. Door deze insuline wordt de opslag van vetten bevordert, wat zich vooral ter hoogte van de buik situeert. Als algemene regel kan men best onthouden dat gefrituurd of gepaneerd voedsel best te vermijden is. Opteren voor exotische keukens kan de oplossing zijn om op een gezonde manier te genieten van een restaurantbezoek. De Japanse keuken bijvoorbeeld bevat maar weinig vetstoffen en is rijk aan vis en groenten.

 

Enige tips om de lijn te vrijwaren bij restaurantbezoekjes:

*) Kies voor een licht voorgerecht zoals soep of rauwkost. Zeker bij rauwkost zijn deze gerechten  rijk aan vezels, mineralen en minerale zouten. Tevens zorgen ze voor een sneller verzadigd gevoel, waardoor u minder zult eten.

*) Vis, schaal- en schelpdieren zijn een goede keuze voor het hoofdgerecht. Ze bevatten veel goed vetten, die het hart beschermen. Ook gegrild gevogelte is een goede en doordachte keuze.

*) Vermijd (teveel) sauzen. Deze bevatten veel ongezonde vetten.

*) Vermijd (teveel) alcohol: Alcohol bevat veel calorieën en zal de opname van vetten bevorderen. Als aperitief kunt u beter opteren voor water, al dan niet bruisend. Tijdens de maaltijd opteert u best voor rode wijn. Beperkt de consumptie wel tot slechts één glas, waarna u weer overschakelt op water. Water bevat géén calorieën en is een goede hulp om uw figuur te bewaren.

*) Probeer het nagerecht tot een minimum te beperken. Ga vooral niet voor gesuikerde voedingswaren. Opteer, indien echt nodig, best voor een verse fruitsla.