Header image  

Voeding: ijzer

 
line decor
 
line decor
   
 

Ijzer en uw kind

 
 

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom zoveel ontbijtgranen en flesvoeding voor zuigelingen verrijkt zijn met ijzer? Ijzer is een essentieel onderdeel van hemoglobine, de zuurstofvervoerende component van de rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen circuleren doorheen het lichaam om overal, waar nodig, zuurstof aan de cellen te leveren. Zonder ijzer kan het lichaam niet voldoende rode bloedcellen aanmaken en gaan de weefsels en organen niet voldoende zuurstof krijgen om goed te kunnen functioneren. Het is dus essentieel om voldoende ijzer binnen te krijgen via de dagelijkse voeding. Dit geldt dus zeker voor opgroeiende kinderen.

 

Hoeveel nodig?

Kinderen vereisen naargelang hun leeftijd verschillende hoeveelheden ijzer:

*) Baby’s: De borstvoedingsbaby’s krijgen via de moedermelk voldoende ijzer binnen tot de leeftijd van vier tot zes maanden. Daarna worden vaak met ijzer-verrijkte graanproducten toegevoegd en gaat het kind via deze weg een meer dan voldoende ijzer-inname hebben. Flesvoedingsbaby’s krijgen best met ijzer aangerijkte flesvoeding.

*) Kinderen van zes maanden tot één jaar: In deze periode hebben de kinderen ongeveer 11 milligram ijzer per dag nodig. Baby’s jonger dan een jaar kunnen best supplementair met ijzer aangerijkte producten krijgen. Denken we bijvoorbeeld aan graanproducten of flesvoeding met extra ijzer.

*) Kinderen tussen de leeftijd van één tot twaalf jaar: Deze hebben ongeveer 8 tot 10 milligram ijzer per dag nodig.

*) Pubers moeten opgesplitst worden in jongens en meisjes. Vermits de meisjes via hun maandelijks menstruatie bloed verliezen hebben zee en verhoogde ijzerinname nodig. Deze situeert zich rond de 15 milligram per dag. Jongens daarentegen hebben ongeveer 11 milligram nodig.

Wanneer een kind zich engageert in intensieve sportbeoefening, moet de ijzerinname aangepast worden. Het is essentieel om dit te bespreken met uw huisarts of diëtist om een uitgebalanceerd individueel dieet op te stellen.

 

Ijzertekort:

Een ijzertekort kan een groot probleem vormen voor de kinderen, zeker voor de peuters en de pubermeisjes. Vooral de meisjes die zwaar menstrueren hebben een verhoogd risico op een ijzertekort. Een aangepast dieet of ijzersupplementatie dringt zich dan op.

Na twaalf maanden gaan de meeste peuters geen ijzerverrijkte flesvoeding meer drinken en lopen hierdoor een verhoogd risico op ijzertekort. Ook de overschakeling op koemelk verhoogt het risico. Koemelk bevat immers minder ijzer. Kinderen die veel koemelk drinken, gaan minder honger hebben en hierdoor minder de neiging hebben om ijzerrijke voedingsmiddelen tot zich te nemen. Daarnaast gaat melk de absorptie van ijzer door de darmen ook verminderen en kan het soms zelfs ontsteking van de darmwand geven, met een potentieel bloedverlies via de stoelgang. Dit gaat ook een geleidelijke afname van het ijzer betekenen bij het kind.

Het ijzertekort kan de groei van het kind (negatief) beïnvloeden en zelfs gedragsproblemen veroorzaken. Naarmate het ijzertekort vergroot, kan het zelfs leiden tot bloedarmoede, waarbij er een daling optreedt van rode bloedcellen in het lichaam. De meeste mensen met bloedarmoede merken er initieel zelfs weinig van, omdat de ijzerafname zo gradueel is. Maar naarmate de bloedarmoede vordert, gaan volgende symptomen opduiken:

*) Vermoeidheid en zwakheid
*) Bleke huid
*) Snelle hartslag en hartgeruis (enkel detecteerbaar bij de arts)
*) Prikkelbaarheid
*) Verminderde eetlust
*) Duizeligheid

Als uw kind één van deze symptomen heeft, contacteer dan uw arts, zodanig dat deze via een eenvoudige bloedtest kan achterhalen of het kind een ijzertekort heeft. Begin zelf niet met ijzersupplementatie zonder een arts gecontacteerd te hebben, want een te hoge ijzerinname veroorzaakt ook gezondheidsproblemen. De arts zal het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en indien nodig het ijzertekort individueel behandelen.

Ijzerinname vergroten via een goed dieet:

Hoewel het ijzer in veel verschillende soorten voedingsmiddelen kan aangetroffen worden, wordt ijzer via vleesbronnen het best opgenomen door het menselijke lichaam.

Ijzerrijk voedsel dat uw dieet kan optimaliseren:

*) Rood vlees
*) Vlees van wild
*) Tonijn
*) Zalm
*) Eieren
*) Ijzer-verrijkte ontbijtgranen
*) Donkergroene groenten zoals spinazie

Naast een ijzerrijk dieet, zijn er nog andere manieren om te controleren of uw kinderen voldoende ijzer binnenkrijgen:

*) Beperk de (koe)melkconsumptie tot ongeveer 0.7 liter melk per dag.
*) Blijf ijzerverrijkte (ontbijt)granen serveren tot uw kind twee jaar oud is.
*) Serveer ijzerrijke voedsel tesamen met voedsel dat vitamine C bevat – tomaten, broccoli, sinaasappelen, aardbeien – waardoor de absorptie van ijzer verbetert.
*) Vermijd koffie en thee tijdens een maaltijd omdat deze tannines bevatten die de ijzerabsorptie negatief beïnvloeden.
*) Als uw kind vegetariër is, zorg dan voor ijzer-aangerijkt voedsel.
*) Serveer ijzerrijk voedsel iedere dag en leer uw kinderen dat ijzer essentieel is voor hun groei.