Header image  

Voeding: Caffeïne

 
line decor
 
line decor
   
 

Caffeïne

 
 

Alhoewel ouders het niet in hun hoofd halen om een kind een kopje koffie te geven, gaan ze toch geregeld hun kind softdrinks aanbieden met caffeïne in. U zult het niet kunnen vermijden dat ze vroeg of laat caffeïne via deze weg drinken, maar toch is het een goede zaak om de consumptie ervan, zeker bij jonge kinderen, tot een strikt minimum te (proberen) houden.

Er zijn richtlijnen die stellen dat een voorschools kind (onder zeven jaar) niet meer dan 45 mg caffeïne tot zich neemt. Dit komt ongeveer overeen met de hoeveelheid die zich bevindt in een blikje caffeïnehoudende drank, zoals cola, of in ongeveer vier tot vijf repen melkchocolade.

Wat is caffeïne en hoe beïnvloedt het onze kinderen?

Caffeïne is een stimulerende stof die zowel volwassenen en kinderen beïnvloed. Het is een soort ‘drugs’ die natuurlijk geproduceerd wordt door planten in hun bladeren of zaden. Daarnaast wordt caffeïne ook kunstmatig aangemaakt en gebruikt als additief bij bepaald voedsel. Caffeïne wordt als een ‘drugs’ bestempeld omdat het het centraal zenuwstelsel stimuleert. Bij lage dosissen zal het mensen meer alert maken en hen het gevoel geven dat ze méér energie hebben.

 

Bij zowel kinderen als ouders zal een te hoge caffeïneconsumptie volgende symptomen geven:

*) Een bibberend gevoel in de vingers en opgejaagdheid
*) Buikpijn
*) Hoofdpijn
*) Zich moeilijk kunnen concentreren
*) Moeilijk in slaap vallen
*) Een verhoogde hartslag
*) Verhoogde bloeddruk

Zeker bij jonge kinderen, is er volstrekt niet veel caffeïne nodig om deze effecten bij het kind teweeg te brengen.

De andere redenen om de consumptie van caffeïne te limiteren, zijn:

*) Méér dan de equivalente hoeveelheid van één blik softdrank (330ml) verhoogt het risico op vetzucht met méér dan 60%

*) Wanneer het kind een groot gedeelte van zijn benodigde caloriën tot zich neemt via softdrinks, zal hij/zij minder vitamines en mineralen tot zich nemen, omdat er minder gezond voedsel genuttigd zal worden. Het kind gaat ook minder calcium tot zich nemen, met zwakke botten en tanden tot gevolg.

*) Caffeïne is een natuurlijke vochtafdrijver, waardoor het kind kan gedeshydrateerd geraken. Dit risico is evenwel afhankelijk van persoon tot persoon en is rechtstreeks afhankelijk van de hoeveelheid caffeïne waaraan een persoon zich blootstelt, maar het is best om excessief caffëinegebruik door de kinderen (tijdens warm weer) te vermijden. Dit kan immers een gevaarlijke combinatie zijn met overmatig zweten op warme dagen.

*) Mogelijke hartproblemen bij kinderen die ontwetend lijden aan een hartkwaal of een afwijking aan het centraal zenuwstelsel.

*) De ‘afkickverschijnselen’ die men kan ervaren wanneer de inname volledig wordt gestopt. Geïrriteerdheid en depressie kunnen een mogelijk gevolg zijn.

*) Nuttiging van softdrinks gaat een verhoogd risico tot tandbederf inhouden en dit door de suiker die erin zit. De suiker in deze drankjes bevat ongeveer het equivalent van 10 theelepels suiker en 150 caloriën.

Welk voedsel en drank bevatten nu caffeïne?

De meeste caffeïne krijgen kinderen binnen via softdrinks, maar het wordt ook aangetroffen in koffie, thee, chocolade, yoghurt of natuurlijke voedingssupplementen. Zeker bij natuurlijk (die kinderen eigenlijk niet zouden mogen gebruike) dieetafslankproducten is waakzaamheid geboden. Sommige ouders denken de caffeïne te vermijden door het kind Icetea aan te bieden, maar jammer genoeg zit hierin net zoveel suiker als caffeïne als bijvoorbeeld cola.

Enige voorbeelden van caffeïnehoudend voedsel of drank:

*) Coca cola: 330 ml bevat ongeveer 34 mg caffeïne
*) Dietcola: 330 ml bevat ongeveer 45 mg caffeïne
*) Icetea: 330 ml bevat tot 70 mg caffeïne
*) Zwarte chocolade: 30 gram bevat ongeveer tot 20 mg caffeïne
*) Melkchocolade: 30 gram bevat ongeveer tot 6 mg caffeïne

 

Gevoeligheid voor caffeïne:

De gevoeligheid voor caffeïne wordt bepaald door het gestel van de persoon. Dit varieert dus van persoon tot persoon. In het algemeen kan gesteld worden dat hoe kleiner de persoon, hoe minder caffeïne nodig om neveneffecten te produceren. De gevoeligheid voor caffeïne wordt ook bepaald door de dagelijkse consumptie of blootstellling ervan. Mensen die er geregeld aan blootgesteld worden, gaan een tolerantie ertegen opbouwen en hebben een verminderde gevoeligheid voor caffeïne. De keerzijde van de medaille is wel dat ze wellicht bij het stopzetten van de nuttiging ‘afkickverschijnselen’ gaan ervaren.

Door hun kleinere gestalte gaan kinderen dus een verhoogde gevoeligheid voor caffeïne hebben. Na consumptie gaat caffëine gaat binnen een paar uur door het lichaam bewegen, waarna het uiteindelijk via de urine afgevoerd zal worden. Als het niet wordt opgeslagen in het lichaam, zal het kind de effecten ervan tot 6 uur na consumptie blijven ervaren.

Caffeïne uit het dieet van uw kind halen:

Kunt u dit verwezenlijken? Het is niet volledig mogelijk, maar u kunt de consumptie wel tot een dusdanig niveau herleiden, dat uw kind géén problemen meer zal ervaren. Probeer gewoon caffeïnehoudende dranken uit het dieet te halen en goede alternatieven aan te bieden. In plaats van cola, kunt u uw kind bijvoorbeeld water, melk of een niet-caffeïnehoudende drank aanbieden. Check de ingrediëntenlijsten van het voedsel dat u serveert en elimineer elk caffeïnehoudend voedingsmiddel.

Zeker bij tieners zult u een oogje in het zeil moeten houden, omdat één kopje koffie of cola al snel kan evolueren naar meerdere. Het is zéér makkelijk om op deze leeftijd een ‘verslaving’ hiervoor op te bouwen. Probeer de tiener hierin te begeleiden om deze klip te omzeilen.

Wat u ook onderneemt, de afbouw van caffeïne moet geleidelijk gebeuren. Zeker in geval van ‘verslaafden’ gaat een plotse stopzetting aanleiding geven tot afkickverschijnselen. Bij een geleidelijke afbouw zullen deze ongewenste neveneffecten veel minder zijn. U zult ook merken dat uw kind vaak vermoeider gaat zijn, maar dan is het best om te slapen en niet om een stimulerend middel als caffeïne te nuttigen. Vermoeidheid is gewoon een signaal van het lichaam dat meer rust wenst. De energieniveaus van uw kind zullen binnen een paar dagen terug op een normaal niveau zitten.

Maak ook niet de fout om het kind de geneugtes van een warm kopje chocolademelk of chocoladekoek bij speciale gelegenheden te onthouden. Eénmalig kan dit géén kwaad en zoals in zoveel dingen is matiging de beste omgang met onder andere caffeïne. Lees ook onze pagina over 'Genieten van koffie'.