Header image  

Fitheid: Beweging

(13 tot 18 jaar)

 
line decor
 
line decor
   
 

Fitheid: Beweging voor kinderen (13-18jaar)

 
 

Kinderen en jongeren die van sport en lichaamsbeweging houden gaan actiever blijven tijdens hun ganse leven. Algemeen wordt aangenomen dat tieners op zijn minst elke dag één uur lichamelijke activiteit moeten hebben om lichamelijk fit te zijn en blijven.

Regelmatige lichaamsbeweging gaat hartziektes, diabets en andere medische problemen bestrijden. Maar ook de onmiddellijk effecten van een actieve levensstijl moeten niet onderschat worden: Energieker zijn, beter op gewicht blijven, een betere lichaamscompositie en hieruit voortvloeiend een positievere instelling. In een teamsport of individueel sporten, het helpt allemaal om een beter zelfvertrouwen op te bouwen. Daarnaast wordt de sociale kring uitgebreid en de beoefenaar krijgt op zijn beurt extra plezier op en naast het veld. Deze voordelen komen niet alleen met competitiesporten, ook niet-competitieve sporten bieden hun beoefenaars dezelfde voordelen.

Beweging in de tienerjaren:

Tijdens de tienerjaren gaat lichaamsbeweging vaak achteruit. Vele tieners kappen met sporten en een dagelijkse lichaamsbeweging behoort vaak tot het verleden. Toch kunnen tieners zowat iedere sporttak opnemen, mits ze het zelf maar interessant en plezant vinden. Skateboarden, inline skaten, zwemmen of dansen, behoren alle tot geweldige calorieverbranders. Gewichtstraining behoort nu ook tot de mogelijkheden, mits goede volwassene begeleiding. Zowel kracht wordt hierdoor verhoogd als preventie van sportblessures. Uiteindelijk zijn de mogelijkheden om te sporten voor een tiener onbeperkt.

Tieners kunnen hun dagelijkse portie lichaamsbeweging ook in hun dagelijkse routines onderbrengen zoals: Naar school wandelen, een weekend-job doen,… . Ook de jongste tieners kunnen ontzettend veel voordelen halen uit sporten. Ze leren er immers een verantwoordelijkheidsbesef, plantrekken en controle over bepaalde zaken krijgen. Ook de jeugdbewegingen zijn een zeer actieve vrijetijdsbesteding, die veel kinderen eerst als leden, nadien als leiders volgen. Kwestie is gewoon actief te zijn en te blijven, maar vooral dit op de eerste plaats te willen.

 

Tieners motiveren om actief te zijn.

Tieners hebben reeds vele verantwoordelijkheden, dit zowel vanuit sociaal als academisch standpunt. Daarnaast moeten ze in een relatief kort tijd zéér grote emotionele en lichamelijke veranderingen ondergaan tijdens de puberteit. Het is geen geheim dat veel tieners ettelijke uren per dag spenderen via verschillende multimediatoepassingen. Dit omhelst oa TV-kijken, naar muziek luisteren, internet en videospelletjes spelen. Al deze activiteiten gebeuren vaak ten koste van lichaamsbeweging en het is uitermate moeilijk voor de ouders en grootouders om de tieners ook hierin te motiveren.

Het blijft een goed idee om het kind zelf controle te geven over welke lichamelijke activiteiten het wil uitoefenen. De puberteit en de ermee gepaard gaande zoektocht naar eigen persoonlijkheid gaat dit uitermate belangrijk maken. Tieners hebben immers heel grote moeite om dingen te doen die hen opgelegd worden, zonder dat ze er zelf voor gekozen hebben. Leg hen dan ook uit dat het hoofddoel een lichamelijke activiteit is, die ze zelf in de mate van het mogelijke kunnen kiezen. Er zijn veel opties mogelijk, maar het blijft het voornaamste om hen gemotiveerd te houden. Dit kan alleen maar als ze er zelf voor kiezen en er plezier aan beleven. Nadat ze een keuze gemaakt hebben, steun hen dan hierin en bied hen de mogelijkheden en steun om deze activiteit tot een vast onderdeel in hun leven te maken. Als ze zelf de keuze hebben gemaakt, zult u vaak zien dat ze een sporttak verkiezen waarbij ze met hun vrienden of vriendinnetjes kunnen vertoeven. Ondersteun dit, want de uitbouw van hun sociale vriendenkring is op deze leeftijd (en later) ook belangrijk.

Naarmate ze de vruchten van de lichamelijke ‘arbeid’ plukken, gaan ze ook vaker zonder ouderlijke vraag aan het sporten slaan. Het vernieuwde zelfbeeld, de verminderde stress en de verhoogde kracht en uithouding staan hier garant voor.

Help uw tiener om actief te blijven, door het vanuit de club opgelegde trainingsregime in de mate van het mogelijke te ondersteunen. Vooral transport van en naar de club kan vaak een obstakel zijn, wat u wellicht makkelijk kan oplossen door met meerdere ouders een beurtrol op te stellen. Tot slot blijf de sedentaire tijd in de gaten houden. Dit is ook belangrijk, maar mag niet ten koste van lichamelijk activiteit gaan. De tiener is nog in volle ontwikkeling en goede lichamelijke beweging is hierbij essentieel.

 

Wanneer contact opnemen met uw huisarts?

Wanneer uw kind overgewicht heeft of zeer sedentair is, is het best om eerst met uw huisarts te overleggen alvorens aan een sporttak te beginnen. Indien u bekommerd bent om de activiteitsgraad van uw kind, praat er dan steeds over met uw huisarts. Bepaalde sporttakken uitoefenen is op zich ook niet zonder gevaar. Bepaalde blessures zijn verbonden aan bepaalde sporttakken. Praat erover met uw arts. Hij kan u de lichaamsbouw van uw kind goed- of afkeuren voor een bepaalde sporttak. Veel atletiekverenigingen staan er trouwens op, om het kind te laten onderzoeken door een arts, alvorens ze op te nemen in hun ledenlijst. Maak hier gebruik van en praat erover met uw arts. Een kind met een chronische aandoening of beperking dient niet noodzakelijk uitgesloten te blijven van activiteit, maar deze dient aangepast te worden aan de beperkingen van het kind. De huisarts is hier de uitgelezen persoon om u daarin met advies bij te staan.

Aan de andere kant moet u er ook op toezien dat uw tiener niet teveel hooi op zijn vork neemt. Sommige worden onder invloed van de competitie onder zware stress geplaatst, waarbij soms verkeerde beslissingen vallen. Denken we bijvoorbeeld aan overdreven gewichtsverlies in het aanzien van bepaalde sporttakken, die een vedergewicht als ideaal beschouwen. Ook overtraining kan tot de risico’s behoren. Hou uw kind in de gaten en hou zeker zijn voedselinname in het oog. Ook pijn tijdens of na de sportbeoefening dient u in de gaten te houden. Bij vragen stel deze zondermeer aan uw huisarts.

Tot slot nog dit. Kinderen die van sport en oefening houden, gaan vaker hun hele leven lang actief (en vaker gezonder) blijven. Fit zijn zorgt voor een goede zelfverzekerdheid, houdt het gewicht onder controle en bestrijdt ziektes zoals hoge bloeddruk, diabetes en hartziekten. Als ouders en grootouders hebben we hierin een grote verantwoordelijkheid om het kind op de juiste weg te zetten. Een positief en actief rolmodel zijn is er één van.

Lees ook onze pagina over 'Redenen om te sporten'.