Header image  
Positief stimuleren en opvoeden: Spreekbeurt  
line decor
 
line decor
   
 

Een spreekbeurt maken en voorbereiden

 

 

 

Goed begonnen is half gewonnen… De voorbereiding van een spreekbeurt is heel belangrijk. In eerste instantie moet het kind informatie (leren) opzoeken en verzamelen. Het internet is natuurlijk ook een goed hulpmiddel.


Als het kind voldoende informatiebronnen heeft, moet het beginnen verwerken. Het is essentieel om de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden. Het is best om de spreekbeurt in verschillende onderdelen of hoofdstukken op te splitsen.
Het eerste hoofdstuk is best steeds een beschrijving, achtergrond van het te bespreken onderwerp. Daarna kan men naar eigen keuze verschillende hoofdstukken van het onderwerp bespreken. De meeste kinderen geven op het einde nog een korte samenvatting alvorens vragen te laten stellen door de rest van de klas.


De spreekbeurt moet het kind best volledig uitschrijven en ettelijke keren hardop voorlezen. Daarna kan het best een samenvatting maken, door kernwoorden te schrijven. Deze kernwoorden helpen om de spreekbeurt nadien uit het hoofd (voor de klas) te bespreken. Het kind neemt best ook een spiekbriefje met deze kernwoorden mee tijdens de spreekbeurt, zodat het nooit de draad van de spreekbeurt verliest.

 

Een spreekbeurt duurt meestal rond de 10-15 minuten en wordt best op voorhand een paar maal voor de ouders of grootouders ‘geoefend’, zodat het kind of kleinkind vat krijgt op het onderwerp en gewoon wordt om een publiek te hebben.

Als het kind zenuwachtig is of wordt, geef hem of haar dan volgende tips:


*) Wees goed voorbereid en oefen meermaals (voor de spiegel).
*) Zorg dat het kind een spiekbriefje met de kernwoorden van de spreekbeurt heeft. Hierdoor zal het minder makkelijk de draad van de spreekbeurt kwijtspelen door bijvoorbeeld de zenuwen. Tevens is het geruststellend te weten dat het een backup van informatie bijheeft.
*)Laat het kleding dragen waar het zich makkelijk bijvoelt.
*) Geef het, indien mogelijk, fysieke voorbeelden (over het onderwerp) mee, zodat het na de spreekbeurt, en voor de vragenronde, deze door de klas kan laten passeren. Deze voorwerpen nemen de focus weg van het kind, naar het onderwerp, maar moeten omwille van die reden, enkel op einde van de spreekbeurt doorgegeven worden.

Lees ook onze overige onderwerpen rond 'Positief stimuleren en opvoeden'.