Header image  
Positief stimuleren en opvoeden: Schoolstress  
line decor
 
line decor
   
 

Schoolstress

 

 

 

Uw kind klaagt over buikpijn na school. Zijn of haar concentratie thuis is niet zoals het hoort, maar na consultatie van de huisarts blijkt er lichamelijk niets te schelen. Zou het eventueel schoolstress kunnen?

De symptomen:

*) Braakneigingen
*) Zweten
*) Darmproblemen
*) Buikpijn
*) Misselijkheid
*) Koude voeten en handen

De hoofdoorzaak van schoolstress is vaak dat de kinderen opeens teveel informatie op zich zich afkomen. Ze dienen opeens een pak audio-visuele informatie op school te verwerken. Bij sommige kinderen gaat deze overvloed aan informatie ‘kortsluiten’, zeker als ze thuis ook nog eens een druk bestaan hebben (hobby’s, Tv-kijken, computer,…). Daarnaast voelen de meeste kinderen ook voor de eerste maal een soort ‘druk’ om goed te presteren en de kans op faalangst is niet gering bij sommigen.

Als ouders en grootouders kunnen we helpen door hen goed op te vangen en te proberen om ze thuis tot rust te laten komen. Op school hebben ze reeds genoeg nieuwe zaken om te verwerken, vandaar dat we moeten proberen om het kind thuis zo ‘luchtig’ en ‘ongedwongen’ mogelijk te laten functioneren. We kunnen dit onder andere doen door gewoon wat extra tijd voor het kind uit te trekken, zodat ze zich onder andere geborgen voelen. Daarnaast moeten we proberen om een goede relatie op te bouwen met de leerkracht, zodat we ook een goede input vanwege de schoolomgeving van het kind krijgen. We moeten zeker naar iedere oudercontact gaan, omdat hier eventuele (opkomende) problemen besproken en aangepakt kunnen worden.

 

Wanneer een kind onderhevig is aan (school)stress, gaan sportactiviteiten, zeker niet prestatiegerichte, een heel positieve invloed hebben op het kind. Het gaat als het ware een ongedwongen uitlaatklep voor zijn problemen hebben. Sport bouwt het zelfvertrouwen op en eventuele beginnende faalangst kan hiermee overwonnen worden. Het sporten kan variëren van fietsen, wandelen, … . Zolang u meegaat en het kind ondersteunt, is er een brede waaier waarmee het kind eventuele stress kan verwerken, samen met en door u.

Het is ook nuttig om de audiovisuele informatie thuis wat te beperken. Laat jonge kinderen niet teveel televisiekijken (max één uurtje per dag) en probeer het samen te doen. Hierdoor kunnen ze er samen met u over praten en kunnen ze bepaalde herkenbare situaties opeens openlijk en vrij met hun ouders bespreken.

Leer het kind omgaan met zijn fysieke klachten, zeker als ze psychisch gestoeld zijn. Als het kind ‘buikpijn’ heeft, stimuleer het dan om toch zijn huiswerk af te maken. Stimuleer positief gedrag en probeer het negatieve gedrag om te buigen. Probeer, hoe moeilijk het ook is, om niet te overbezorgd te zijn. Wanneer het kind met ‘buikpijn’ merkt dat mama opeens ontzettend bezorgd is, gaan ze deze pijnsymptomen als positief ervaren. Het levert hen immers extra aandacht van mama en papa op. Dit moet u ombuigen tot extra aandacht vanwege positief gedrag, niet negatief gedrag. Ze leren het heel snel. Tot slot moet u iedere klacht van uw kind altijd serieus nemen en zeker bij herhaaldelijke (lichamelijke) klachten een huisarts contacteren. Een diagnose van (school)stress doen is niet evident en men moet zeker eerst mogelijke lichamelijke klachten uitsluiten. Dat kan alleen een medisch geschoolde professional. Nadat deze een mogelijke stressdiagnose heeft gemaakt, kunt u samen met de arts de juiste aanpak stellen. Zie ook onze pagina over 'Stresskinderen' en 'Schoolrijpheid'.