Header image  
Positief stimuleren en opvoeden: De klaspop in de kleuterklas  
line decor
 
line decor
   
 

De klaspop in de kleuterklas

 

 

 

In veel kleuterklassen wordt de klaspop gebruikt. Waarvoor dient nu eigenlijk zo’n pop?

Kleuters leren doordat ze iets zien en het imiteren. Daarom dat rollenspellen zo interessant zijn en de klaspop stimuleert imitatiegedrag. Het is evenwel een hulpmiddel, niet meer dan dat. Ze moet immers tot leven gebracht worden door iemand, vaak de juf of de kinderen zelf, en als dit gebeurt, wordt ze een enorm krachtig hulpmiddel.

Voor veel kleuters is de klaspop niet meer dan een echt vriendje, met zijn eigen persoonlijkheid en karakter. De pop hoeft helemaal niet op de kinderen te lijken, maar toch wordt ze als één van hen beschouwd.

 

De pop doet dan ook net hetzelfde als de kinderen zelf: In zijn broek plassen, stout zijn, lief zijn, … . Het is voor de kinderen heel belangrijk dat de pop net hetzelfde als hen doet, dat ze als het ware zichzelf kunnen projecteren in het gedrag van de pop. De klaspop helpt ook om kringgesprekken tot stand te brengen. De kleuters weten dat ze enkel mogen babbelen als de pop bij hen zet en zo wordt een normaal chaotisch kringgesprek tot een ordelijke dialoog herleidt.

Vaak gaat de pop ook mee naar huis. Als de kinderen bijvoorbeeld verjaren, mag de pop een dagje of twee mee en mogen de kinderen een verslag uitbrengen wat ze met de pop thuis allemaal hebben gedaan. Veel ouders en grootouders zien dan ook dat als de klaspop thuis is, veel zaken zoals slapengaan,… veel makkelijker gaan. Dit is de kracht van de klaspop: Het blijft een uitstekend hulpmiddeltje om op een simpele wijze iets aan het kind uit te leggen en te verklaren waarom er iets van het kind verwacht wordt. Lees ook onze pagina over 'De eerste schooldag' en 'Kinderopvang'.