Header image  
Kleinkind: Kinderbedtijd
 
line decor
 
line decor
   
 
Kinderbedtijd

 

Hoe laat moet men nu eigenlijk een kind in bed leggen? Genoeg slaap is essentieel, zeker voor schoolgaande kinderen, zoniet krijgen ze vermoeidheids- en concentratieproblemen op school. Daarnaast gaan kinderen die te weinig slapen, ook niet goed kunnen groeien. Het is niet makkelijk om juist te zeggen hoeveel slaap een kind nodig heeft, omdat de individuele slaapnood van kind tot kind en van levensfase tot levensfase verschilt. Toch zijn er enige richtlijnen, waarmee we al aardig in de buurt van de ideale slaaptijd komen.

We gaan de jongste levenscategorie tot vijf jaar even buiten beschouwing laten, daarvoor verwijzen we naar onze pagina over ‘slapen’. De meeste kindjes tussen 5 en 12 jaar hebben ongeveer 9.5 uur slaap nodig per nacht. Tieners tussen 13 en 15 jaar hebben nood aan ongeveer 9 tot 10 uur slaap per nacht. Algemeen gezien (kan individueel verschillend zijn!) gaan tieners tegen dat ze 18 zijn nog 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig hebben.

 

Wanneer nu een kind slapen leggen of naar bed laten gaan?

*) 4-6 jaar: Best tussen 18h30 en 19h15
*) 7-10 jaar: Best tussen 19h30 en 20H15
*) 11-12 jaar: Best tegen 21H00
*) 12-13 jaar: Best tegen 21H30
*) 14-15 jaar: Best tegen 22H00

Een goede vuistregel is om te starten bij een kind van zes jaar  de bedtijd in te stellen vanaf 19H00 en dan per verjaardag de bedtijd uit te stellen met 20 minuutjes. Het is belangrijk om een goed en regelmatig ritme in te bouwen rond de hele slaapprocedure. Als de kinderen tegen hun puberteit aanlopen, zult u merken dat zoals bij alle dingen ook het slapengaan en vooral het tijdstip ter discussie staat. Ze gaan vanaf de puberteit stilaan naar een volwassen slaappatroon groeien en hebben steeds minder uren slaap nodig. Hen dan ‘dwingen’ vroeg te gaan slapen, zal enkel aanleiding geven tot eindeloze discussies, maar ook een kind dat weigert in slaap te vallen, met alle gevolgen van dien. Dit gaat als het ware met horten en stoten, maar zal zich vanzelf, mits compromissen aan beide zijden wel normaliseren. Als slaapproblemen of gebrek aan slaap blijft bestaan kunt  u best een arts contacteren. Een doorverwijzing naar een slaapkliniek om het slaappatroon te bestuderen, behoort dan tot de mogelijkheden. Slaap is immers essentieel en gebrek aan slaap moet niet onderschat worden. Lees ook onze pagina over ‘Slapen algemeen’ en voor de grootouders ‘Slaapproblemen’.